czwartek, 25 czerwca 2015

Komunikacja z klientem.

Jak się komunikować w biznesie.

     Dobrze nam znane jest to, że podstawą w budowaniu i utrzymaniu dobrych relacji jest komunikacja. Sprawdza się tutaj zasada: komunikacja jest tym efektywniejsza, im lepiej znamy przeciwną stronę. Zostało udowodnione w praktyce i możecie się o tym przekonać, analizując wyniki własnej firmy, że przy ocenianiu ważności klientów, sprawdza się znana zasada Pareto: w przypadku wielu zjawisk 20% przyczyn wywołuje 80% skutków. W praktyce handlowej np. znaczy to, że 20% klientów przynosi Wam 80% przychodów ze sprzedaży. Pytanie: kim są ci klienci i jak dobrze ich znacie. Możecie się oburzyć, mówiąc: „Oczywiście, że ich znamy! Przecież to zrozumiałe!”.
Najważniejsze jednak oprócz podstawowych danych o firmie bądź kliencie indywidualnym jest znajomość jego potrzeb. Czy w czasie trwania Waszej relacji biznesowej czasem jego potrzeby nie ewoluowały, zmodyfikowały się. Do tego jest Wam potrzebna archiwizacja przebiegu współpracy z klientem. Jak ona wygląda od początku. Czy klient korzysta jednocześnie z innych ofert konkurencyjnych firm. Jeśli tak to zbadać co skłoniło go do tego, że zmienia usługodawcę. Budowanie relacji z klientem i to z kluczowym klientem wymaga również uruchomienia różnych nowych kanałów komunikacji. W ostatnim czasie powstały nowoczesne formy komunikowania się za pomocą internetu. Tutaj warto zastosować w swojej branży czata, który niejednokrotnie jest szybszą formą komunikacji niż email. Teraz klienci chcą znać szybko odpowiedź. Chcą prędkiej reakcji ze strony usługodawcy. Forma to jedno. Natomiast budowanie relacji to coś więcej niż forma. Tutaj warto wspomnieć o tym by zainwestować swój czas i ułożyć sobie listy swoich klientów, następnie zadzwonić bądź wysłać email raz w miesiącu z zapytaniem: Czy jest Pan/Pani zadowolony z naszej usługi? Czy odpowiada Panu/Pani standard naszej obsługi, naszego kontaktu. Zapytać klienta co ewentualnie poprawiłby w naszej współpracy. To ważne pytania. Służą temu by poprawić relację a jednocześnie komunikację. Bo nie zapominajmy o tym, że nasz klient to tak naprawdę partner w biznesie. Oprócz tego dzisiejszy klient lubi jak się nim opiekujemy po prostu. Zadbajmy o to a możemy mieć pewność, że klient pozostanie z nami.

Komunikacja w biznesie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz